Jawa 50, typ 555 - výměna pístních kroužků
Postup při výměně pístních kroužků na Jawě 50,typu 555
Jako první musíme sundat "prsa" pod nádrží - jsou uchyceny na šesti šroubecha zastavit přívod benzínu ventilkem pod nádrží (na levé straně po směru jízdy). Nyní demontujeme koleno karburátoru ústící do válce od zbytku karburátoru (8 klíč všechny fotky jsem nafitil pro názornost na mém náhradním motoru vy celý motor sundavat nemusíte :-D).
Dalším krokem je sundání výfuku krerý je u válce přišroubován na dvou šroubech (10-ka klíč). lze jej opatrně sundat při odšroubování těchto dvou šroubů nicméně správný postup je demontovat taky kříž na kterém dále výfuk drží.
Nyní můžeme demontovat hlavu a válec. K tomu budeme potřebovat "trubkový" klíč-10mm hlava je přiškoubována čtyřmi matičkami - 10 mm, ale napřed demontujeme svíčku speciálním klíčem jinak je to klíč 21mm. Pokud hlava nebo válec nebude chtít povolit můžete je OPATRNĚ "vypáčit" šroubovákem.
Po sundání válce vidíme píst. Nemusíme jej sundavat, ale já jsem jej sundal pro lepší názornost. Píst očistíme od karbonu a uvidíme nějáké písmenko, píst bez písmenka znamená že válec ještě nemá výbrus já jsem našel písmenko A .
To znamená , že válec je po prvním výbrusu, tudíž má vrtání 38,25mm - B výbrus má vrtání 38,50mm atd vždy přičítáme 0,25 mm. Podle toho budeme nakupovat pístní kroužky. Ty staré teď musíme demontovat z pístu - můžeme buď prsty a to tak, že si chytneme dva konce kroužku roztáhneme je od sebe a přetáhneme je přes zbytek pístu. Nebo druhá možnost : pomocí plíšků - já jsem použil kousky tvrdšího drátku budeme pořebovat 3 kusy o délce asi 5 cm viz obrázek
Po sundání všech tří kroužků je všechny zasuneme na okraj válce a podíváme se na mezeru mezi oběma konci kroužku. Kroužek měníme, pokud je mezera větší než 0,8mm (originální vůle je 0,2mm)
Při koupi pístních kroužků nezapomeneme koupit taky nové těsnění pod hlavu (na tomto typu motocyklu ještě je) a těsnění pod válec a výfuk (můžeme přetěsnit taky koleno karbutátoru)
Nyní vyčistíme drážky pro pístní kroužky starým pístním kroužkem. Teď stejným způsoben jako u demontáže nasadíme nové pístní kroužky a nastavíme zámky v kroužku proti zajišťovacím kolíkům v pístu. Viz obrázek. takto to uděláme všechny tři kroužky. Teď potřeme těsnění pod válec olejem z obou stran a nasadíme je na kartery. Nyní nasadíme válec napřed ale překontrulujeme zda sedí pístní kroužky na pístu a zámky na kolících. Válec nasazujeme postupně a kroužek vždy prsty stlačíme a válec poposuneme k dalšímu kroužku tak opět uděláme všechny tři nasadíme těsnění pod výfuk a výfuk, těsnění pod hlavu a hlavu - tu pořádně dotáhneme. Nasadíme koleno karburátoru a karburátor. Namontujeme svíčku. Teď můžeme nastartovat
!!!POZOR!!! než si kroužky "sednou" motor bude mít menší výkon. Záběh je tak na 30 km při těchto jízdách motor moc nevytáčejte
Je možné že váš výbrus bude novější a píst bude mít jen dva kroužky!
Komentáře
Přehled komentářů
DObry den chtel bych se zeptat mne neco rachoti v hlave nebo nekde tam . Nemuze to byt krouzkama na pistu ? dekuji za odpovet
jawa 50
(Bary, 14. 6. 2012 20:57)